Σάββατο, 16 Σεπτεμβρίου 2017

Θεϊκοί συμβολισμοί και αλληγορίες, Πλούταρχος, «Περί Ίσιδος και Οσίριδος»


"..Στο άγαλμα τής Αθηνάς ο Φειδίας παρέθεσε τον δράκοντα, ενώ στο άγαλμα τής Αφροδίτης, στην Ήλιδα, την χελώνα, επειδή οι παρθένες χρειάζονται φύλαξη, ενώ στις ύπανδρες ταιριάζει να οικουρούν και να σιωπούν.

Η τρίαινα τού Ποσειδώνα είναι σύμβολο τού τρίτου χώρου, τον οποίον κατέχει η θάλασσα, κατά σειρά ταγμένη μετά από τον ουρανό και τον αέρα. Γι’ αυτό ονόμασαν έτσι την Αμφιτρίτη και τους Τρίτωνες .

Οι Πυθαγόρειοι κόσμησαν τους αριθμούς και τα σχήματα με προσηγορίες Θεών, γι’ αυτό και το ισόπλευρο τρίγωνο αποκαλούσαν κορυφογενή και τριτογένεια Αθηνά, αφού διαιρείται από τις τρεις καθέτους που ξεκινούν από τις τρεις γωνίες, και τον αριθμό ένα ονόμαζαν Απόλλωνα, επειδή αποκηρύττει το πλήθος και λόγω της απλότητας της μονάδας, και την δυάδα ονόμαζαν έριδα και τόλμη, την τριάδα δικαιοσύνη, επειδή το δίκαιο – που πηγάζει απ’ την ισότητα – γεννήθηκε ανάμεσα στο «αδικώ» και στο «αδικούμαι», που είναι υπερβολή και έλλειψη αντίστοιχα, ενώ η καλούμενη «τετρακτύς», δηλαδή το τριανταέξι, ήταν ο μέγιστος όρκος, όπως λέει ο θρύλος, και ονομάστηκε κόσμος, επειδή αποτελείται από την σύνθεση στο ίδιο σύνολο των πρώτων τεσσάρων αρτίων και τεσσάρων περισσών αριθμών".


Επιλογές, επεξεργασία, επιμέλεια δημοσιεύσεων/αναδημοσιεύσεων Πλωτίνος